Fókuszban az „őszi adócsomag” – 3. rész

Fókuszban az „őszi adócsomag” – 3. rész

Kiss Tímea

ÁFA szabályok 2024

Bevezető

A korábbiakban bemutatásra kerültek a Személyi jövedelemadót és a társadalombiztosítási rendszert, valamint a társasági adót és a kisvállalati adót érintő változások. Cikksorozatunk soron következő, és egyben utolsó  részében az egyes adótörvények módosításáról szóló T/5893. számú törvényjavaslat általános forgalmi adózásban várható fontosabb jövőbeli rendelkezéseit járjuk körbe, melyek egy része jogharmonizációs célú, másrészt egyértelműsítést szolgáló rendelkezés. A törvényjavaslat tartalmaz új adómentességeket és bővíti a kedvezményes áfakulccsal adózó termékek körét is. Mindemellett felélesztésre kerül az eÁfa és a további adó megfelelést biztosító eNyugta projekt szabályai is törvényi szintre kerülnek az „őszi adócsomagban”.

Általános forgalmi adó (ÁFA)

Az alanyi adómentesség szabályainak átalakítása

A törvényjavaslat legnagyobb újdonsága az alanyi adómentesség szabályainak átalakítására vonatkozó új rendelkezések sora, melyek jogharmonizációs céllal kerülnek átültetésre a nemzeti szabályozásba.

A közös hozzáadottértékadó-rendszerről szóló 2006/112/EK irányelv (héa-irányelv) jelenleg is számos olyan rendelkezést tartalmaz, amelyek célja, hogy enyhítsék a kisvállalkozásokra (kkv) irányuló áfa terheket. E rendelkezések zöme az irányelv XII. címének 1. fejezetében („A kisvállalkozásokra vonatkozó különös szabályozás”) található. Ezzel a lehetőséggel a tagállamok széles körben élnek, így hazánk is alkalmazza az alanyi adómentes adóalanyokra vonatkozó különös szabályokat. 

Noha a közös hozzáadottértékadó-rendszer fenti rendelkezései lehetővé teszik a tagállamok számára, hogy mentességet nyújtsanak az adómegállapítás tekintetében azoknak a kkv-knak, amelyek éves árbevétele nem ér el egy bizonyos értékhatárt, ennek ellenére ezen kkv-k hozzáadottérték adóval kapcsolatos kötelezettségei továbbra is megterhelőek. Különösen, hogy a határokon átnyúló kereskedelemben részt vevő kkv-k kizárólag a letelepedési helyük szerinti tagállamban részesülhetnek mentességben. Ebből az is következik, hogy a más tagállamban letelepedett, de ugyanazon piacot kiszolgáló vállalkozások versenypozíciója torzul. Nemzeti szinten pedig maga után vonja azt a jelenséget, hogy a kkv-k inkább visszafogják a fejlődésüket annak érdekében, hogy ne essenek el a számukra biztosított mentesség előnyeitől. 

A felgyorsult és megváltozott piaci körülményeknek köszönhetően a közös hozzáadottértékadó-rendszer kisvállalkozásokra vonatkozó jelenlegi szabályai felett eljárt az idő, nem utolsó sorban – jelenlegi formájukban – ellentétesek a héa-rendszer célország elve szerinti adóztatási elvével, ami elkerülhetetlenné tette a megújulást.

Az uniós áfareform eredményeként 2020. február 18-án került elfogadásra a közös hozzáadottértékadó-rendszerről szóló 2006/112/EK irányelv módosításáról szóló 2020/285/EU tanácsi irányelv, amely alapjaiban módosítja a kisvállalkozásokra (kkv) vonatkozó különös szabályokat. 

A törvényjavaslat jogharmonizációs céllal módosítja az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXXVII törvény (Áfa tv.) alanyi adómentességre vonatkozó szabályait – összhangban a 2020/285/EU tanácsi irányelvvel -, pontosítva az Áfa tv. szerinti alanyi adómentesség választására jogosultak körét, valamint a mentességre jogosító bevételi értékhatár számításának szabályait. 

A módosítás értelmében a belföldön letelepedett adóalany jogosult a Közösség más tagállamaiban is alanyi adómentességet választani, amennyiben az adott naptári évben, illetve az azt megelőző naptári évben is megfelel a kapcsolódó feltételeknek, tehát sem a tagállami árbevétele, sem az uniós árbevétele nem haladja meg a megszabott értékhatárt. Ezzel összhangban ugyanezen szabályok érvényesek a külföldi letelepedettségű adóalanyokra is, amennyiben hazánkban választanak alanyi adómentességet. 

Megjegyezzük, hogy az Áfa tv. 188. (2) bekezdése szerinti az alanyi adómentesség választására jogosító felső értékhatár – mint tagállami árbevétel - továbbra is 12 000 000 forintnak megfelelő pénzösszeg marad.

A törvényjavaslat értelmében az irányelvben foglaltakat 2025. január 1-től kell alkalmazni.

Árrés adózás

A törvényjavaslat a viszonteladókra vonatkozó különös szabályokat is módosítja 2025. évtől szintén jogharmonizációs okokból. 

A módosítás értelmében a belföldön letelepedett viszonteladó akkor is használhat árrés adózást, ha a műalkotást nem viszonteladó adóalanytól szerzi be közvetlenül, kivéve, ha az adott termék viszonteladó részére történő közvetlen értékesítéskor, vagy a viszonteladó általi közvetlen import esetében a termékre kedvezményes áfa kulcsot alkalmazták.

Távolról is elérhető szolgáltatások teljesítési helye

A törvényjavaslat módosítja a kulturális, művészeti, tudományos, oktatási, szórakoztatási és sportszolgáltatások teljesítési hely szabályait, amennyiben a részvétel nem fizikai jelenléttel történik.

A hatályos rendelkezések szerint ezen szolgáltatások teljesítési hely meghatározására vonatkozó különös szabályok alkalmazása attól függ, hogy a szolgáltatást adóalany vagy adóalanynak nem minősülő személy, szervezet veszi-e igénybe. Ha adóalanynak nyújtanak ilyen szolgáltatást, a teljesítés helye a főszabály szerint alakul, azaz az igénybevevő gazdasági célú letelepedettsége lesz az irányadó. Ez alól kivételt képeznek azok a szolgáltatások, melyek kulturális, művészeti, tudományos, oktatási, szórakoztatási, sport- vagy más hasonló eseményekre, rendezvényekre (így különösen: kiállítások, vásárok és bemutatók) belépést biztosítják, ideértve az ezekhez járulékosan kapcsolódó szolgáltatásokat is. Ezek teljesítési helye akkor is, ha adóalany a megrendelő, az a hely, ahol az eseményt, rendezvényt ténylegesen megrendezik.

A törvényjavaslat – összhangban a 2022/542/EU tanácsi irányelv által módosított 2006/112/EK tanácsi irányelvvel – pontosítja adóalany igénybevevő esetén a teljesítési hely szabályt arra az esetre, ha az eseményen, rendezvényen történő részvétel távolról, online hozzáféréssel (virtuálisan és nem fizikai jelenléttel) történik. Ez esetben teljesítési helyre a főszabály szerinti teljesítési helyet rendeli alkalmazni 2025. január 1-től.

Ebből az is következik, hogy nem adóalany igénybevevő esetén az online rendezvények teljesítési helye az, ahol a szolgáltatást igénybevevő nem adóalany letelepedett, letelepedés hiányában pedig ahol lakóhelye vagy szokásos tartózkodási helye van. 

Adómérték, adómentesség

A törvényjavaslat egyes műalkotásoknak az Európai Unión kívülről történő behozatalára 5%-os kedvezményes áfa mérték alkalmazását írja elő 2024. január 1-től. Ezen műalkotások körét az Áfa tv. 8. számú mellékletének I. része tartalmazza. 

A besorolási rend alapján egyes, Élelmiszerkönyv szerinti desszert jellegű sajtkészítmények jelenleg is a 18%-os adómérték alá tartoznak, míg mások - 2106 és 1806 vtsz. alá tartozóak - a 27 %-os kulcs alá. A törvényjavaslat 2024. január 1-jétől ez utóbbi termékeket is, így például a túró rudit, a 18%-os áfa kulcs alá sorolja.

A törvényjavaslat pontosítja a tevékenység közérdekű jellegére mentes adó alóli mentesség esetkörét a fogorvosi, fogtechnikusi tevékenység vonatkozásában teljes összhangban a Héa-irányelvvel. A módosítás értelmében jövőre adómentes körbe tartoznak azon szolgáltatások, amelyeket a fogtechnikusok hivatásuk gyakorlása keretében teljesítenek, valamint a fogorvosok és fogtechnikusok műfogsorral kapcsolatos szolgáltatásai.

A törvényjavaslat a nem közszolgáltatónak minősülő szolgáltatók által folytatott beteg- és sérültszállítási tevékenységre is kiterjeszti az adómentességet 2024. január 1-től, ha az a speciálisan erre a célra felszerelt közlekedési eszközökben történik.

eÁFA, eNYUGTA, számlázás

2024-ben elindul az elektronikus áfarendszer, az eÁFA, ami az áfabevallások elektronikus összeállítását és benyújtását támogatja.

A törvényjavaslat az eÁfa rendszer keretében előállított adónyilvántartásból összeállított áfa bevallás-tervezettel kapcsolatos szabályokat tartalmazza. A módosítás értelmében az adóalanyok az Art. szerinti áfa bevallási kötelezettségüknek nem csak az 

  • erre a célra rendszeresített bevallás nyomtatvány benyújtásával tehetnek eleget, hanem úgy is, hogy
  • az adóhatóság által erre a célra biztosított elektronikus felületen a rendelkezésükre bocsátott adatokat kiegészítik, módosítják, majd az ekként összeállított bevallástervezetet jóváhagyják, vagy pedig 
  • az adóhatóság által közzétett módon és adatszerkezetben gépi interfész alkalmazásával továbbított adatokból összeállított adónyilvántartást bevallásként jóváhagyják. 

Ez utóbbi két esetben az adóalany mentesül a belföldi összesítő jelentés benyújtása alól. 

A törvényjavaslat szerint 2025. január 1-jétől változik a nyugta kötelező adattartalma és bevezetésre kerül a nyugtával egy tekintet alá eső okirat fogalma is. 

A törvényjavaslat szerint 2025. évtől az alanyi adómentes adóalanyok is elbocsáthatnak egyszerűsített adattartalmú számlát. 

Fordított áfa: nyilatkozattételi kötelezettség építési-szerelési munka esetén

2023. január 1-jei hatállyal módosultak az ún. belföldi „fordított adózás” alkalmazására vonatkozóan az Áfa tv. 142. § (1) bekezdés b) pontjában előírt szabályok, ezáltal megváltozott a szolgáltatás-igénybevevői minőségben eljáró adóalanyok részére adófizetési kötelezettséget keletkeztető építési-szerelési, egyéb szerelési szolgáltatások köre, vagyis minden hatósági engedély-köteles és hatósági bejelentésköteles (például örökségvédelmi engedély vagy bejelentés, rendeltetésmódosítási engedély, településképi bejelentési eljárás mellett végezhető) építési-szerelési, egyéb szerelési munka a „fordított adózás” alá tartozik, ha az ingatlan létrehozatalára, bővítésére, átalakítására, egyéb megváltoztatására, bontással történő megszüntetésére vagy rendeltetésének megváltoztatására irányul. A hatályos szabályozás ezzel kapcsolatban arról rendelkezik, hogy az engedélyhez, bejelentéshez kötöttség tényéről a szolgáltatás adóalany igénybe vevője a teljesítést megelőzően írásban nyilatkozzon a szolgáltatás nyújtója részére.

Tekintettel arra, hogy a fenti módosítás alapján bővült azon engedélyek, bejelentések köre, amelyek fordított adózást eredményeznek az említett építőipari ügyletek esetében, és lehetséges, hogy a hatósági engedély vagy hatósághoz történő bejelentés szükségességéről elsődlegesen a szolgáltatásnyújtó (alvállalkozó) bír információval, ezért a jogalkalmazás segítése érdekében a törvényjavaslat kimondja, hogy jövőre ez esetben a nyilatkozattétel a szolgáltatás nyújtót terheli a szolgáltatás adóalany igénybevevője felé.

I. rész >> Fókuszban az "őszi adócsomag - I. rész - Jövedelemadózás és Társadalombiztosítás 2024
II. rész >> Fókuszban az "őszi adócsomag" - II. rész - Társasági adó és kivállalati adó 2024

***

Készüljön fel a PENTA UNIÓ Zrt.-vel a 2024. adóévre az Adóegyetem konferencián! >> Jelentkezem az Adóegyetem 2024 konferenciára!

Szóljon hozzá a témához!

PENTA UNIÓ

PENTA UNIÓ

Oktatási Centrum

A böngészője elavult.

A PENTA UNIÓ weboldalának fejlesztésekor arra törekedtünk, hogy az oldal böngészése
a lehető legegyszerűbb és legkényelmesebb legyen. Ennek érdekében a legfrissebb
technológiákat alkalmaztuk, melyek közül néhány kezelésére az Ön böngészője nem
alkalmas. A teljeskörű felhasználói élmény érdekében javasoljuk, hogy frissítse böngészőjét.

Frissítse böngészőjét ingyenesen...

firefox

...vagy böngésszen tovább

Személyre szabott böngészési élmény?

Ahhoz, hogy személyre szabott élményt nyújthassunk weboldalunkon, el kell fogadnia a Cookie-k (sütik) használatát. Az adatokat biztonságban kezeljük és kizárólag fair play módon használjuk: Adatkezelési szabályzat

Elfogadom a sütiket Módosítom a beállításokat
Elengedhetetlen sütik

A feltétlenül szükséges sütiket mindig engedélyezni kell, ezek nélkül az oldal működése nem tud megvalósulni. Ezekben a sütikben személyes adatokat nem tárolunk és semmi másra nem használjuk őket, csak hogy az oldal működését biztosítsuk.

Elengedhetetlen sütik

Funkcionális sütik

Ez a webhely a Google Analytics-et használja anonim információk gyűjtésére, mint például az oldal látogatóinak száma és a legnépszerűbb oldalak. A statisztikában nincs semmilyen személyes adat, célja, hogy pontosabb képet kapjunk látogatóink számáról és az oldalaink látogatottságáról.

Funkcionális sütik

Marketing sütik

Marketing célú sütik segítsgével pontosabb képet kapunk látogatóink szolgáltatásaink és termékeink iránti érdeklődéséről, így személyre szabott ajánlatokkal tudjuk segíteni. A gyűjtött személyes adatokról és a szolgáltatásokról részletes lista található az Adatkezelési szabályzatban

Marketing

Beállításait a későbbiekben a lábléc menüben található "Süti beállítások"-ra kattintva tudja megváltoztatni.

Összes elfogadása Beállítások mentése