A tb és a bérügy bizony külön szakma! - Interjú Harangi Andreával

Interjú Harangi Andreával, az OTP Pénztárszolgáltató Zrt. HR és compliance vezetőjével

Hogyan kapcsolódsz a mindennapokban a társadalombiztosításhoz és a bérügyhöz?

H.A.: Az OTP Pénztárszolgáltató Zrt. a béren kívüli juttatások piacán tevékenykedik. Az OTP SZÉP Kártya és az OTP Cafeteria Kártya kibocsátója, az OTP Pénztárak részére is végez szolgáltatásokat, ezek által a szektor egyik vezető szolgáltatója. Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy cégeinknél a HR tevékenység minden területével foglalkozhatok, amelyek a toborzás és kiválasztáson túl a javadalmazás, béren kívüli juttatási rendszer működtetése, HR adminisztráció (bér- és TB), képzés-fejlesztés, teljesítmény menedzsment.

Milyen karriercélok állnak azok előtt, akik ezeket a szakterületet választják?

H.A.: Ebben a szakmában az az állandó, hogy folyamatosan változik. Életünket jogszabályok határozzák meg, lépést kell tartanunk ezekkel a változásokkal, nehogy lemaradjunk. Nemcsak non-formális úton tanulhatunk, hanem felsőoktatásban és a szakképzésben is tovább képezhetjük magunkat ezeken a területeken. Például a Pentánál én is részt veszek 2007-óta a tb-bér kombi OKJ-s képzés oktatásában és a szakvizsgáztatásban.

A tb és bérügy területén is beszélhetünk munkaerőhiányról?

H.A.: Nem gondolom, hogy  megfelelő a munkaerőhiány kifejezés. Az adott szakember megtalálása nagy kihívás ugyan, de a megfelelő fórumon meg lehet találni az ideális munkatársat. Szerintem nem megszerezni, hanem megtartani nehéz a kollégákat, ehhez pedig szükséges egy motiváló HR eszköztár.

Hogyan tudnak lépést tartani a szakmabeliek a változásokkal?

H.A.: A felnőttképzésben mindig azt szoktam mondani a résztvevőknek, hogy a tb és bérügyi szakember „bibliája” a mindennapi munkavégzés során az aktuális év HVG TB- és ADÓ különszámai. A közel 21 év HR vezetői gyakorlatom azt mondatja velem, hogy hatékonyság szempontjából az 1-2 napos képzések a leghatékonyabbak, friss, naprakész tudást adnak, munkavégzés során hasznosíthatóak.

Milyen módon választjátok ki a munkatársakat? Milyen kompetenciákat mértek?

H.A.: A toborzásnál elsősorban az on-line hirdetéseket preferáljuk, de a belső pályáztatást is alkalmazzuk egy-egy pozíció esetében, amit a belső intranetes hálózatunkon/hírlevelünkön teszünk közzé. Elsősorban a személyes interjú a kiválasztás első lépcsőfoka, majd ezt követik a szakmai jellegű tesztek. A pozíció függvényében a felvételi eljárás hosszabb terjedelmű is lehet, ezeknél már alkalmazzuk a pszichológiai tesztet, a telefonos kommunikációs tesztet és ellenőrizzük a referenciát is.    Főként a nagyobb jelölti bázissal rendelkező on-line szolgáltatóknál adjuk fel a hirdetéseinket, emellett egyre gyakoribb, hogy magam kutatom fel – mini fejvadászattal – a megfelelő jelöltet. A kompetenciák mérése mindig az adott pozíciótól függ, azonban bármilyen munkakörről legyen is szó, a szakmai kompetenciákon túl fontos a precizitás, empátia, problémamegoldó képesség.

A negyedik ipari forradalom segítséget jelent a szakmádban?

H.A.:   A digitalizációnak köszönhetően a bérügyvitel munkafolyamatai is megváltoztathatók, egyszerűsíthetők és jelentősen gyorsíthatók.  Szakmai feladataink között nagy jelentőséggel bír a HR adminisztráció és bérügyvitel, hiszen a munkabér jellegű költségek jelentős részét az emberi erőforrásokkal kapcsolatos költségek teszik ki egy vállalatnál. Az emberi erőforrással foglalkozó szakemberek ráhatással lehetnek az alakuló költségekre, éppen ezért igen jelentős a tevékenységük. Az előzőeken túl az is kiemelten fontos, hogy a munkáltatóval munkavégzésre irányuló jogviszonyban foglalkoztatottak a jogszabályi feltételeknek megfelelően, időben és pontosan megkapják díjazásukat. A folyamatosan változó jogszabályi háttér követése állandó kihívást jelent az e területen dolgozó szakembereknek. A napjainkban felgyorsult digitalizáció nem kerülheti el a bérügyvitel területét sem, ezzel megkönnyítve a munkáltatók és munkavállalók adminisztrációját. Cégünknél kiemelten fontos az informatikai eszközök használata. A HR adminisztrációs tevékenységet korszerű szoftver támogatja úgy, hogy közben a lehető legkevesebb legyen a manuális adminisztráció és ehhez kapcsolódó ellenőrzés.

Szerinted mi a legnagyobb tévhit a szakmával kapcsolatban?

H.A.: Amikor azt mondják, hogy „TB-s” és „BÉR-es”, egy-egy olyan egyszerű funkciót sejtenek mögötte, amely lényegesen összetettebb, mint az a köztudatban él. Egy kisebb létszámú vállalkozás esetén a funkciók összevonódnak, leegyszerűsödnek, gyakran egy személy látja el az ezekkel kapcsolatos valamennyi feladatot. Inkább azt mondanám: munkaügyi tevékenység, amelynek szerves része a társadalombiztosítási ellátásokkal kapcsolatos számos feladat és maga a bérelszámolási tevékenység, amely nemcsak abból áll, hogy megnyomom a ”számfejt” gombot, hanem rendelkezni kell azokkal a foglalkoztatási (különösen munkajogi), TB- és adójogi hatályos ismeretanyaggal, melyek lehetővé teszik, hogy a bérelszámoló szoftver korrekt bért, illetményt számfejtsen. Az eddig taglalt HR adminisztráción túl a HR tevékenység körébe tartozik a toborzás és kiválasztás, karriertervezés, képzés-fejlesztés, teljesítményértékelés, vállalati szociálpolitikai ellátások szabályozása, béren kívüli juttatási rendszer kiépítése és működtetése, javadalmazási rendszer kialakítása, foglalkozás-egészségügyi feladatok ellátása. Talán a munkaerő-gazdálkodó lenne a legtalálóbb kifejezés, mert a munkaügyi tevékenység komplex tudású és kompetenciájú munkavállalót igényel.

Véleményed szerint milyen szempontokat érdemes megfontolniuk az OKJ-s képzéssel „kacérkodóknak”?

H.A.: Fő szempont lehet a képző intézmény orientációja, gyakorlatiassága, piacon elfoglalt helye, tapasztalata és nem utolsó sorban az oktatói gárdája. Lényeges a gyakorlati oktatás, mert úgy gondolom, hogy az oktató hitelessége elsősorban a szakmai gyakorlatában rejlik. A képzést fontolgatóknak csak annyit üzennék: amíg gazdálkodó szervezetek működnek, többek között magasan képzett számviteli munkatársakra (könyvelőre) és munkaerő-gazdálkodókra (TB, bér, HR) szükségük lesz!

* * *

A  bérügyintéző és a társadalombiztosítási ügyintéző képzéseinkről részletesen az alábbi linkre kattintva olvashat:

*Képzési program engedélyszáma: E-000088/2014/

Szóljon hozzá a témához!

PENTA UNIÓ

PENTA UNIÓ

Oktatási Centrum

A böngészője elavult.

A PENTA UNIÓ weboldalának fejlesztésekor arra törekedtünk, hogy az oldal böngészése
a lehető legegyszerűbb és legkényelmesebb legyen. Ennek érdekében a legfrissebb
technológiákat alkalmaztuk, melyek közül néhány kezelésére az Ön böngészője nem
alkalmas. A teljeskörű felhasználói élmény érdekében javasoljuk, hogy frissítse böngészőjét.

Frissítse böngészőjét ingyenesen...

firefox

...vagy böngésszen tovább

Személyre szabott böngészési élmény?

Ahhoz, hogy személyre szabott élményt nyújthassunk weboldalunkon, el kell fogadnia a Cookie-k (sütik) használatát. Az adatokat biztonságban kezeljük és kizárólag fair play módon használjuk: Adatkezelési szabályzat

Elfogadom a sütiket Módosítom a beállításokat
Elengedhetetlen sütik

A feltétlenül szükséges sütiket mindig engedélyezni kell, ezek nélkül az oldal működése nem tud megvalósulni. Ezekben a sütikben személyes adatokat nem tárolunk és semmi másra nem használjuk őket, csak hogy az oldal működését biztosítsuk.

Elengedhetetlen sütik

Funkcionális sütik

Ez a webhely a Google Analytics-et használja anonim információk gyűjtésére, mint például az oldal látogatóinak száma és a legnépszerűbb oldalak. A statisztikában nincs semmilyen személyes adat, célja, hogy pontosabb képet kapjunk látogatóink számáról és az oldalaink látogatottságáról.

Funkcionális sütik

Marketing sütik

Marketing célú sütik segítsgével pontosabb képet kapunk látogatóink szolgáltatásaink és termékeink iránti érdeklődéséről, így személyre szabott ajánlatokkal tudjuk segíteni. A gyűjtött személyes adatokról és a szolgáltatásokról részletes lista található az Adatkezelési szabályzatban

Marketing

Beállításait a későbbiekben a lábléc menüben található "Süti beállítások"-ra kattintva tudja megváltoztatni.

Összes elfogadása Beállítások mentése