A tb és a bérügy bizony külön szakma! - Interjú Harangi Andreával

Interjú Harangi Andreával, az OTP Pénztárszolgáltató Zrt. HR és compliance vezetőjével

Hogyan kapcsolódsz a mindennapokban a társadalombiztosításhoz és a bérügyhöz?

H.A.: Az OTP Pénztárszolgáltató Zrt. a béren kívüli juttatások piacán tevékenykedik. Az OTP SZÉP Kártya és az OTP Cafeteria Kártya kibocsátója, az OTP Pénztárak részére is végez szolgáltatásokat, ezek által a szektor egyik vezető szolgáltatója. Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy cégeinknél a HR tevékenység minden területével foglalkozhatok, amelyek a toborzás és kiválasztáson túl a javadalmazás, béren kívüli juttatási rendszer működtetése, HR adminisztráció (bér- és TB), képzés-fejlesztés, teljesítmény menedzsment.

Milyen karriercélok állnak azok előtt, akik ezeket a szakterületet választják?

H.A.: Ebben a szakmában az az állandó, hogy folyamatosan változik. Életünket jogszabályok határozzák meg, lépést kell tartanunk ezekkel a változásokkal, nehogy lemaradjunk. Nemcsak non-formális úton tanulhatunk, hanem felsőoktatásban és a szakképzésben is tovább képezhetjük magunkat ezeken a területeken. Például a Pentánál én is részt veszek 2007-óta a tb-bér kombi OKJ-s képzés oktatásában és a szakvizsgáztatásban.

A tb és bérügy területén is beszélhetünk munkaerőhiányról?

H.A.: Nem gondolom, hogy  megfelelő a munkaerőhiány kifejezés. Az adott szakember megtalálása nagy kihívás ugyan, de a megfelelő fórumon meg lehet találni az ideális munkatársat. Szerintem nem megszerezni, hanem megtartani nehéz a kollégákat, ehhez pedig szükséges egy motiváló HR eszköztár.

Hogyan tudnak lépést tartani a szakmabeliek a változásokkal?

H.A.: A felnőttképzésben mindig azt szoktam mondani a résztvevőknek, hogy a tb és bérügyi szakember „bibliája” a mindennapi munkavégzés során az aktuális év HVG TB- és ADÓ különszámai. A közel 21 év HR vezetői gyakorlatom azt mondatja velem, hogy hatékonyság szempontjából az 1-2 napos képzések a leghatékonyabbak, friss, naprakész tudást adnak, munkavégzés során hasznosíthatóak.

Milyen módon választjátok ki a munkatársakat? Milyen kompetenciákat mértek?

H.A.: A toborzásnál elsősorban az on-line hirdetéseket preferáljuk, de a belső pályáztatást is alkalmazzuk egy-egy pozíció esetében, amit a belső intranetes hálózatunkon/hírlevelünkön teszünk közzé. Elsősorban a személyes interjú a kiválasztás első lépcsőfoka, majd ezt követik a szakmai jellegű tesztek. A pozíció függvényében a felvételi eljárás hosszabb terjedelmű is lehet, ezeknél már alkalmazzuk a pszichológiai tesztet, a telefonos kommunikációs tesztet és ellenőrizzük a referenciát is.    Főként a nagyobb jelölti bázissal rendelkező on-line szolgáltatóknál adjuk fel a hirdetéseinket, emellett egyre gyakoribb, hogy magam kutatom fel – mini fejvadászattal – a megfelelő jelöltet. A kompetenciák mérése mindig az adott pozíciótól függ, azonban bármilyen munkakörről legyen is szó, a szakmai kompetenciákon túl fontos a precizitás, empátia, problémamegoldó képesség.

A negyedik ipari forradalom segítséget jelent a szakmádban?

H.A.:   A digitalizációnak köszönhetően a bérügyvitel munkafolyamatai is megváltoztathatók, egyszerűsíthetők és jelentősen gyorsíthatók.  Szakmai feladataink között nagy jelentőséggel bír a HR adminisztráció és bérügyvitel, hiszen a munkabér jellegű költségek jelentős részét az emberi erőforrásokkal kapcsolatos költségek teszik ki egy vállalatnál. Az emberi erőforrással foglalkozó szakemberek ráhatással lehetnek az alakuló költségekre, éppen ezért igen jelentős a tevékenységük. Az előzőeken túl az is kiemelten fontos, hogy a munkáltatóval munkavégzésre irányuló jogviszonyban foglalkoztatottak a jogszabályi feltételeknek megfelelően, időben és pontosan megkapják díjazásukat. A folyamatosan változó jogszabályi háttér követése állandó kihívást jelent az e területen dolgozó szakembereknek. A napjainkban felgyorsult digitalizáció nem kerülheti el a bérügyvitel területét sem, ezzel megkönnyítve a munkáltatók és munkavállalók adminisztrációját. Cégünknél kiemelten fontos az informatikai eszközök használata. A HR adminisztrációs tevékenységet korszerű szoftver támogatja úgy, hogy közben a lehető legkevesebb legyen a manuális adminisztráció és ehhez kapcsolódó ellenőrzés.

Szerinted mi a legnagyobb tévhit a szakmával kapcsolatban?

H.A.: Amikor azt mondják, hogy „TB-s” és „BÉR-es”, egy-egy olyan egyszerű funkciót sejtenek mögötte, amely lényegesen összetettebb, mint az a köztudatban él. Egy kisebb létszámú vállalkozás esetén a funkciók összevonódnak, leegyszerűsödnek, gyakran egy személy látja el az ezekkel kapcsolatos valamennyi feladatot. Inkább azt mondanám: munkaügyi tevékenység, amelynek szerves része a társadalombiztosítási ellátásokkal kapcsolatos számos feladat és maga a bérelszámolási tevékenység, amely nemcsak abból áll, hogy megnyomom a ”számfejt” gombot, hanem rendelkezni kell azokkal a foglalkoztatási (különösen munkajogi), TB- és adójogi hatályos ismeretanyaggal, melyek lehetővé teszik, hogy a bérelszámoló szoftver korrekt bért, illetményt számfejtsen. Az eddig taglalt HR adminisztráción túl a HR tevékenység körébe tartozik a toborzás és kiválasztás, karriertervezés, képzés-fejlesztés, teljesítményértékelés, vállalati szociálpolitikai ellátások szabályozása, béren kívüli juttatási rendszer kiépítése és működtetése, javadalmazási rendszer kialakítása, foglalkozás-egészségügyi feladatok ellátása. Talán a munkaerő-gazdálkodó lenne a legtalálóbb kifejezés, mert a munkaügyi tevékenység komplex tudású és kompetenciájú munkavállalót igényel.

Véleményed szerint milyen szempontokat érdemes megfontolniuk az OKJ-s képzéssel „kacérkodóknak”?

H.A.: Fő szempont lehet a képző intézmény orientációja, gyakorlatiassága, piacon elfoglalt helye, tapasztalata és nem utolsó sorban az oktatói gárdája. Lényeges a gyakorlati oktatás, mert úgy gondolom, hogy az oktató hitelessége elsősorban a szakmai gyakorlatában rejlik. A képzést fontolgatóknak csak annyit üzennék: amíg gazdálkodó szervezetek működnek, többek között magasan képzett számviteli munkatársakra (könyvelőre) és munkaerő-gazdálkodókra (TB, bér, HR) szükségük lesz!

* * *

A  bérügyintéző és a társadalombiztosítási ügyintéző képzéseinkről részletesen az alábbi linkre kattintva olvashat:

*Képzési program engedélyszáma: E-000088/2014/

Szóljon hozzá a témához!

PENTA UNIÓ

Oktatási Centrum

A böngészője elavult.

A PENTA UNIÓ weboldalának fejlesztésekor arra törekedtünk, hogy az oldal böngészése
a lehető legegyszerűbb és legkényelmesebb legyen. Ennek érdekében a legfrissebb
technológiákat alkalmaztuk, melyek közül néhány kezelésére az Ön böngészője nem
alkalmas. A teljeskörű felhasználói élmény érdekében javasoljuk, hogy frissítse böngészőjét.

Frissítse böngészőjét ingyenesen...

...vagy böngésszen tovább