Két nap múlva esedékes az első reklámadó bevallás!

Ma lép hatályba a - 2014. évi XXXIV. törvénnyel módosított - reklámadóról szóló 2014. évi XXII. törvény (a továbbiakban: Törvény), melynek értelmében az érintett adóalanyoknak 2014. augusztus 20-ig, illetve 2014. szeptember 20-ig teljesíteniük kell első reklámadó-előleg megállapítási-, bevallási- és fizetési kötelezettségüket (NAV által közzétett 1494 bevallási nyomtatványon).

A Törvény egyes rendelkezéseinek értelmezése körül még sok a bizonytalanság, de a legfőbb rendelkezéseket az alábbiakban összefoglaltuk annak érdekében, hogy az érintett vállalkozásokat segítsük bevallási kötelezettségeik teljesítése érdekében.

Legyen Ön is naprakész az adózást és a számvitelt érintő változásokban!

Várjuk hagyományos, kétnapos továbbképzésünkön az ország 11 pontján, ahol megszerezheti szükséges 16 kreditpontját, továbbá kérdéseit is megvitathatja az előadóval vagy kollégáival is a továbbképzés konzultációs részében vagy a szünetekben! Jöjjön el Ön is! Jelentkezés és további információk » HAGYOMÁNYOS KÉTNAPOS TOVÁBBKÉPZÉS

Adókötelezettség

A hatályos törvényszöveg értelmében az adókötelezettség két tényállási elemet foglal magában.

Adóköteles egyrészt

  • a médiaszolgáltatásban,
  • a Magyarországon kiadott vagy Magyarországon terjesztett, túlnyomórészt magyar nyelvű sajtótermékben,
  • a Reklámtv. szerinti szabadtéri reklámhordozón,
  • bármely járművön, nyomtatott anyagon, ingatlanon,
  • az interneten, túlnyomórészt magyar nyelven vagy túlnyomórészt magyar nyelvű internetes oldalon reklám közzététele, illetve
  • másrészt a reklám közzétételének megrendelése, kivéve, ha az adó alanya a reklám közzétételének megrendelője számára a szükséges nyilatkozatot megtette.

Kulcsfontosságú a Törvény - 2014. június 17-én kihirdetett szabályához képest - 2014. augusztus 15-én hatályba lépett szövegének új tényállási eleme, miszerint az adókötelezettség a reklám közzétételének megrendelőjét, erre irányuló szerződéses kapcsolatban álló személyt és szervezetet - ide nem értve az egyéni vállalkozónak nem minősülő magánszemélyt - is terheli (ez lehet például a reklámügynökség vagy maga a saját termékét/szolgáltatását reklámoztató személy), ha az adófizetésre elsődlegesen kötelezett adóalany nem nyilatkozik arról, hogy bevallja és befizeti az adót, vagy arra egyébként nem kötelezett.

Ebben az esetben a megrendelő adókötelezettsége a reklám-közzététel havi (összesített) ellenértékének 2,5 millió forintot meghaladó részére terjed ki, melyről a megrendelő havonta tesz megállapítást és bevallást.

A reklám közzétevőjének - a megrendelő felé - a reklám közzétételének ellenértékéről szóló számlán, számviteli bizonylaton vagy a reklám közzétételéről szóló szerződésben ugyanis nyilatkoznia szükséges arról, hogy

  • az adókötelezettség őt terheli és az adóbevallási-, adófizetési kötelezettségének eleget tesz, vagy arról, hogy
  • amennyiben adóalapja nem éri el az 500 millió forintot, az adóévben reklám közzététele után adófizetési kötelezettség nem terheli.

Adóalanyok

Az adó alanya reklám közzététele esetén

  • az Mttv. szerint Magyarországon letelepedettnek minősülő médiatartalom-szolgáltató (pl. kereskedelmi televízió),
  • Magyarországon le nem telepedett olyan médiaszolgáltató, amely napi műsoridejének legalább felében magyar nyelvű médiatartalmat tesz Magyarország területén elérhetővé,
  • a sajtótermék (pl. napilap, internetes újság) kiadója,
  • a szabadtéri reklámhordozót (pl. hirdetőoszlop), valamint a reklám elhelyezésére szolgáló bármely járművet, nyomtatott anyagot, ingatlant (épületet) reklám céljára hasznosító személy vagy szervezet,
  • az interneten közzétett reklám esetén a reklám közzétevője.

A reklám közzététele megrendelőjének - ide nem értve az Szja tv. szerint egyéni vállalkozónak nem minősülő magánszemélyt - adóalanyisága csak akkor áll be, ha a reklám közzétevője elmulasztotta számára a Törvény 3. § (3) bekezdése szerinti nyilatkozatot megtenni.

Az adóköteles tényállással kapcsolatban határozza meg a törvény az értelmező rendelkezések között a reklám fogalmát, mely

  • Reklámtv. szerinti gazdasági reklámra,
  • az Mttv. szerinti kereskedelmi közleményre (televíziós vásárlásra, termékmegjelenítésre, támogatásra)

terjed ki (azaz, a politikai-, illetve társadalmi reklám nem adóköteles).

Adóalap

a) Az adó alapja reklám közzététele esetén

  • az adóköteles tevékenységből származó adóévi nettó árbevétel, növelve a reklámértékesítő ügynökségnek a megrendelővel kötött, az adóalany médiatartalom-szolgáltatásán belüli reklám közzétételére irányuló szerződés alapján realizált árréssel és/vagy
  • saját célú reklám közzététele esetén a reklám közzétételével kapcsolatban közvetlenül felmerült költség (pl. reklámanyag költsége, a reklám készítésének, gyártásának, gyártatásának, közlésének költsége, stb.).

A Törvény árréssel növelni rendeli az adóalany adóalapját akkor is, ha az adóalany kiszervezi a reklámfelület értékesítését valamely kapcsolt fél (sales house) részére.

b) A megrendelő adóalanyisága esetén az adó alapja a reklám-közzététel havi összesített ellenértékének 2,5 millió forintot meghaladó része.

Fontos kihangsúlyozni, hogy a reklámbevételek és az önreklámhoz tartozó költségek együttesen alkotják a reklámadó alapját, így a reklámadó-kötelezettség nemcsak a médiavállalatokra és hirdetőkre, hanem a saját reklámot közzétevő vállalatokra is - szektortól függetlenül - kiterjed.

Az ún. saját célú reklám, azaz az önreklám magában foglal minden, a jogszabályi kötelezettségen túlmenő tájékoztatási-, marketing- vagy értékesítési tevékenységet, a teljesség igénye nélkül többek között:

  • saját előállítású-, saját tulajdonú- vagy vásárolt termékre, árura, illetve saját-, nyújtott- vagy saját név alatt vásárolt közvetített szolgáltatásra, tevékenységre irányuló reklám,
  • cégnévre, megjelölésre irányuló reklámnyomtatott szóróanyagok,
  • saját weboldal,
  • szabadtéri reklámhordozón, épületeken vagy járműveken elhelyezett logók,
  • bartermegállapodások,
  • egyéb marketing megjelenések, prospektusok, direkt marketing anyagok, stb.

Megjegyezzük, ha valamely vállalkozás vagy annak munkavállalója a cég elnevezését, logóját annak érdekében használja, hogy személyét azonosítsa és népszerűsítési célt a megjelölés nem szolgál, akkor a cég nevének, logójának valamely nyomtatott anyagon való megjelenítése nem eredményez adóköteles tényállást. Így például, amikor a név (logó) levélpapíron, névjegykártyán, számlalevélen, borítékon, a dolgozók munkaruháján szerepel, továbbá, ha a járművön csak a cégnevet, logót, elérhetőséget jelenítik meg.

Adómérték

a) Reklám közzététele esetén sávosan progresszív adózás áll fenn: az adó mértéke 500 millió forintot meg nem haladó rész után 0%, a legmagasabb adókulcs 40% az adóalap 20 milliárd forintot meghaladó része után.

Azaz, a reklámadó minden olyan - főszabály szerinti adóalany (reklámot közzétevő) - vállalkozást terhel, amelynek a reklámbevétele éves szinten meghaladja az 500 millió forintot.

b) Az adó mértéke a megrendelő adóalanyisága esetén - a reklám-közzététel havi összesített ellenértékének 2,5 millió forintot meghaladó része, mint - adóalap 20%-a.

Amennyiben egy vállalkozás megrendelőként havi szinten 2,5 millió forintnál többet költ hirdetésre és nem kapott adófizetésről vagy annak hiányáról nyilatkozatot a reklám közzétevőjétől, akkor reklámadó címen havonta egységesen 20%-ot kell fizetni a 2,5 millió forint feletti részre (aki nem éri el ezt a határt, annak nem kell bevallást készítenie).

Bármilyen reklámközzététellel kapcsolatban felmerült költség nem minősül a vállalkozás érdekében felmerült költségnek, azaz a társasági adóban elismert költségnek (tehát a társasági adó alapját meg kell növelni), ha az adófizetésre kötelezett nem nyilatkozik arról, hogy a reklámadót bevallja és befizeti, vagy arra egyébként nem kötelezett. Ezt a szabályt a 2,5 milliós havi korláttól függetlenül, az alatt is alkalmazni kell, vagyis a reklámköltség után felmerülő 20%-os reklámadót további 10%-os vagy 19%-os mértékű társasági adó kísérheti.

Kapcsolt vállalkozások

Reklámadó szempontjából az egymással kapcsolt vállalkozások egyedi adóalapjait össze kell számítani, és az összeszámított adóalap után kell a sávosan progresszív adómérték alkalmazásával az adót kiszámítani. Az összevont adóalap meghatározás folytán a kapcsolt felek az adómentes adóalapot csak egyszer, együttesen vehetik figyelembe, másrészt így a cégcsoport magasabb adósávba is kerülhet.

Az egyes adóalanyok a kiszámított adót olyan arányban viselik, amilyen arányt a saját adóköteles adóalapjuk az összes adóalapon belül képvisel. Az adóalap számításnál a Törvény 4. § (2) bekezdése szerinti adóalapot figyelmen kívül kell hagyni.

Önadózás

Az adó alanya adókötelezettségét (2014. adóévi adóját) - önadózás útján - az adóévet követő ötödik hónap utolsó napjáig állapítja meg és vallja be az e célra rendszeresített nyomtatványon az állami adóhatósághoz. Az adóból származó bevétel a központi költségvetés bevétele.

Adóelőleg, adóelőleg-kiegészítés (általánosságban)

Az adóalany az adóévre

  • az adóévet megelőző évben is már működő adóalanyok az adóév ötödik hónapjának utolsó napjáig,
  • a jogelőd nélkül kezdő vállalkozók, illetve az átalakulással létrejött adóalanyok az adóköteles tevékenység megkezdését követő 15 napon belül

az erre a célra rendszeresített nyomtatványon az állami adóhatósághoz adóelőleget köteles bevallani.

Az adóelőleget - főszabály szerint - az adóévet megelőző adóévben folytatott adóköteles tevékenységből származó-, az egy évnél rövidebb megelőző adóévű adóalany esetén az évesített-, kezdő adóalany esetén a várható nettó árbevétel, valamint a sávosan progresszív adómérték alkalmazásával kell kiszámítani. Átalakulással létrejött adóalany esetén a jogelőd által az átalakulás napjáig elért adóköteles nettó árbevétel és a progresszív adómérték alkalmazásával számított adónak az átalakulás során megkapott vagyon arányában kalkulált összeg tekintendő adóelőlegnek.

Az adóalany az adófizetési kötelezettségét a bevallás benyújtására előírt határnapig, az adóelőleg-fizetési kötelezettségét

  • főszabály szerint két egyenlő részletben, az adóév hetedik és tizedik hónapjának 20. napjáig,
  • jogelőd nélkül kezdő és átalakulással létrejött adóalany esetén két egyenlő részletben a tevékenység megkezdését követő 15 napon belül és az adóév utolsó hónapjának 20. napjáig teljesíti.

Az adófizetésre kötelezettnek az adóelőleget az adóévben az adóévi várható fizetendő adó összegére ki kell egészítenie. A várható fizetendő adó és az adóévre már bevallott előlegek különbözetéről az adóév utolsó hónapjának 20. napjáig bevallást kell benyújtani és ezzel egyidejűleg eleget tenni a fizetési kötelezettségnek.

Eljárási kérdések

Fontos, hogy adófizetésre nem kötelezett adóalany adó-, adóelőleg- és előleg-kiegészítés bevallására nem kötelezett [Törvény 7. § (7) bek.].

Mindez azt is jelenti, hogy - a főszabály szerinti - adóalanyt (reklám-közzétevőt) adóbevallási kötelezettség - adó, adóelőleg, adóelőleg-kiegészítés címén - nem terheli akkor, ha adóévi adóalapja a félmilliárd forintot (várhatóan) nem haladja meg. A Tao. tv. szerinti kapcsolt vállalkozásokat - feltéve, hogy reklámadó-alanyok - adóbevallási kötelezettség szintén nem terheli akkor, ha adóévi (összesített) adóalapjuk az 500 millió Ft-ot nem haladja meg.

Egyéb adókkal való kapcsolat

A Számviteli tv. hatálya alá tartozó adóalany a reklámadót az adózás előtti eredmény terhére számolja el.

Az adóalany csökkentheti a 2014. évben kezdődő adóév adóalapját - legfeljebb annak erejéig - a Tao. tv. 17. § (1) bekezdése vagy az Szja tv. 49/B. § (7) bekezdése szerinti elhatárolt veszteség 50%-ával, feltéve, hogy a 2013. évben kezdődő üzleti évben az adóalany adózás előtti eredményének összege nulla vagy negatív.

2014. évre vonatkozó határidők és kötelezettségek

A 2014. évi adó összege az adóalany 2014. évi adóköteles tevékenységéből származó adóalap alapulvételével számított összegnek - a 2014. augusztus 15-étől számított időszak naptári napjaival - arányos része.

A 2014. évi adóelőleg összege az adóalany 2013. évi adóköteles tevékenységéből származó nettó árbevétele, saját célú reklám közzétételével összefüggő közvetlen költsége, továbbá az elhatárolt veszteség 50%-ának alapulvételével számított összeg - a 2014. augusztus 15-étől számított időszak naptári napjaival - arányos része.

A reklámközzétevő (főszabály szerinti) adóalany a 2014. évre vonatkozó adóelőlegét 2014. augusztus 20-ig (a nemzeti ünnep miatt augusztus 21-ig) köteles megállapítani és bevallani, továbbá két egyenlő részletben - 2014. augusztus 20-ig és 2014. november 20-ig - köteles megfizetni.

Az adóalanyi pozícióba "lépő" megrendelőnek a Törvény hatálybalépését, azaz a 2014. augusztus 15-ét követően megkötött (és hatályos) szerződések kapcsán kézhez kapott számlák és bizonylatok alapján először 2014. szeptember 20-ig (a hétvége miatt szeptember 22-ig) kell bevallást tennie (1494-04) és adót fizetnie, majd ezt követően - adóköteles havi tényállás esetén - havonta ezen kötelezettségének eleget tennie.

A hagyományos, kétnapos továbbképzéseken a férőhelyek száma korlátozott, jelentkezzen most és szerezze meg szükséges kreditpontjait! » HAGYOMÁNYOS KÉTNAPOS TOVÁBBKÉPZÉS

Szóljon hozzá a témához!

PENTA UNIÓ

PENTA UNIÓ

Oktatási Centrum

A böngészője elavult.

A PENTA UNIÓ weboldalának fejlesztésekor arra törekedtünk, hogy az oldal böngészése
a lehető legegyszerűbb és legkényelmesebb legyen. Ennek érdekében a legfrissebb
technológiákat alkalmaztuk, melyek közül néhány kezelésére az Ön böngészője nem
alkalmas. A teljeskörű felhasználói élmény érdekében javasoljuk, hogy frissítse böngészőjét.

Frissítse böngészőjét ingyenesen...

firefox

...vagy böngésszen tovább

Személyre szabott böngészési élmény?

Ahhoz, hogy személyre szabott élményt nyújthassunk weboldalunkon, el kell fogadnia a Cookie-k (sütik) használatát. Az adatokat biztonságban kezeljük és kizárólag fair play módon használjuk: Adatkezelési szabályzat

Elfogadom a sütiket Módosítom a beállításokat
Elengedhetetlen sütik

A feltétlenül szükséges sütiket mindig engedélyezni kell, ezek nélkül az oldal működése nem tud megvalósulni. Ezekben a sütikben személyes adatokat nem tárolunk és semmi másra nem használjuk őket, csak hogy az oldal működését biztosítsuk.

Elengedhetetlen sütik

Funkcionális sütik

Ez a webhely a Google Analytics-et használja anonim információk gyűjtésére, mint például az oldal látogatóinak száma és a legnépszerűbb oldalak. A statisztikában nincs semmilyen személyes adat, célja, hogy pontosabb képet kapjunk látogatóink számáról és az oldalaink látogatottságáról.

Funkcionális sütik

Marketing sütik

Marketing célú sütik segítsgével pontosabb képet kapunk látogatóink szolgáltatásaink és termékeink iránti érdeklődéséről, így személyre szabott ajánlatokkal tudjuk segíteni. A gyűjtött személyes adatokról és a szolgáltatásokról részletes lista található az Adatkezelési szabályzatban

Marketing

Beállításait a későbbiekben a lábléc menüben található "Süti beállítások"-ra kattintva tudja megváltoztatni.

Összes elfogadása Beállítások mentése